She is ,

My photo
Its not a crime to change to be a better person (:

23 December 2011

Commitments.

Assalamualaikum (:

Commitments. atau dengan kata lain, amanah, tanggungjawab. well, commitments are not easy to handle. malah ianya satu benda yang berat. if amanah, jika kita tak laksanakan, kita akan berdosa dan tergolong dalam golongan munafik. so, its berat.

Commitments pula hmm for me its more to tanggungjawab. siapa yang suka pikul tanggungjawab ? if you're given a chance to choose between hidup bebas or pikul tanggungjawab, of course people would choose, hidup bebas. sebab kita tak perlu nak fikir apa apa. tak payah nak pening pening kepala dok pikiaq masalah sampai kerut kerut muka.

tapi semua benda yang pahit ada kemanisan yang kita dapat pada hasilnya nanti. agree ? contoh yang menarik, if bertanggungjawab and amanah kat sekolah, dapat jadi ketua pengawas. boleh jadi famous, cikgu cikgu pun suka. if buat masalah kat sekolah pun cikgu disiplin kira buat tutup mata je la. haa kan syok ? haha. or lagi satu, bila kita ada 'someone', kita kena committed kat dia. kita kena jaga hati dia, tak boleh naughty naughty. well, benda tu tak best kan ? macam tak bebas kan ? tapi at the end of the day, kita happy just because that 'someone' is there. same goes to if we worship to Allah. untuk menjadi hamba-Nya yang soleh dan mendapat darjat yang tinggi di sisi Allah, kita kena solat 5 waktu sehari semalam, tak boleh pakai seksi seksi, tak boleh ponteng puasa. semua tu payah dan kita akan rasa malas nak buat. padahal, kita semua tahu yang kita akan dapat pahala if buat semua tu.

what im trying to say is kita semua ada tanggungjawab masing masing. walaupun kita tak minta and tak pinta. jangan laa mengeluh and fikir negatif sebelum buat sesuatu tanggungjawab tu. cuba berani untuk pikul tanggungjawab. kita takkan dapat majukan diri dan belajar benda baru if tak berani try benda baru yang positif. semua benda susah if kita tak belajar. oh and, yakin semua benda ada hikmah disebaliknya.

im not good nor perfect but im trying to improve myself from surrounding i live in. this post juga is like a reminder to me (:

Rabiatul Hamzah <3

No comments: